STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1

IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH

W SWARZĘDZU

 

Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

1.     Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich z siedzibą w Swarzędzu przy ul. Podgórnej 12.

2.     Zespół Szkół Nr 1 prowadzi Powiat Poznański w Poznaniu.

3.     W skład zespołu wchodzą następujące szkoły publiczne:

A.   Zasadnicza Szkoła Zawodowa zwana dalej Szkołą Zasadniczą kształcącą w cyklu trzyletnim w zawodach: stolarz, tapicer, sprzedawca, mechanik samochodowy, blacharz samochodowy, kucharz, piekarz oraz innych w oddziałach wielozawodowych i dwuletnim sprzedawca i kucharz małej gastronomii.

B.   Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna kształcąca uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w trzyletnim cyklu nauczania na podbudowie szkoły podstawowej specjalnej.

C.   Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Kostrzynie Wlkp. zwana dalej Szkołą Zasadniczą kształcącą w cyklu trzyletnim w zawodach: stolarz, tapicer, sprzedawca, mechanik samochodowy, blacharz samochodowy, kucharz, piekarz oraz innych w oddziałach wielozawodowych i dwuletnim sprzedawca i kucharz małej gastronomii.

D.   Liceum Ekonomiczne kształcące w zawodzie technik ekonomista i specjalności ekonomika i organizacja przedsiębiorstw w cyklu pięcioletnim na podbudowie szkoły podstawowej,

E.    III Liceum Ogólnokształcące w trzyletnim cyklu nauczania na podbudowie gimnazjum

F.    I Liceum Profilowane w trzyletnim cyklu nauczania na podbudowie gimnazjum

G.  Technikum Technologii Drewna kształcące w zawodzie technik technologii drewna w cyklu pięcioletnim na podbudowie szkoły podstawowej,

H.   Technikum Technologii Drewna dla Dorosłych kształcące w zawodzie technik technologii drewna o specjalności meblarstwo na podbudowie szkoły zasadniczej w trzyletnim cyklu nauczania zwane dalej Technikum,

I.      Liceum Handlowe dla Dorosłych kształcące w zawodzie technik handlowiec w trzyletnim cyklu nauczania na podbudowie szkoły zasadniczej,

J.      Technikum Samochodowe dla Dorosłych kształcące w zawodzie technik mechanik w trzyletnim cyklu nauczania

K.   I Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych na podbudowie szkoły zasadniczej

L.    Policealne Studium Informatyczne dla Dorosłych kształcące uczniów w zawodzie technik informatyk w dwuletnim cyklu nauczania

 

§ 2

 

1.     W ramach szkoły zasadniczej działają klasy wielozawodowe.

 

§ 3

 

1.     Ukończenie nauki w Liceum Ekonomicznym uprawnia do używania tytułu technik ekonomista oraz do składania egzaminu dojrzałości.

2.     Ukończenie nauki w Szkole Zasadniczej uprawnia do używania tytułu robotnik wykwalifikowany oraz do ubiegania się o przyjęcie do szkół średnich na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej.

3.     Ukończenie Technikum Technologii Drewna dziennego i dla dorosłych uprawnia do używania tytułu technik technologii drewna oraz do składania egzaminu dojrzałości.

4.     Ukończenie Liceum Handlowego uprawnia do używania tytułu technik handlowiec oraz do składania egzaminu dojrzałości

5.     Ukończenie Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej uprawnia do używania tytułu robotnik wykwalifikowany.

6.     Ukończenie Policealnego Studium Informatycznego uprawnia do używania tytułu technik informatyk

 

§ 4

 

1.     Zajęcie obowiązkowe we wszystkich szkołach Zespołu Szkół odbywają się od poniedziałku do piątku.

2.     Szkoła Zasadnicza i Szkoła Specjalna organizuje zajęcia teoretyczne, praktyczną naukę zawodu uczniowie pobierają we współpracujących ze szkołą zakładach pracy.

3.     Na podstawie odrębnej umowy z zakładami pracy Szkoła Zasadnicza i Szkoła Specjalna może delegować swoich uczniów na praktykę. Uczniowie ci posiadają wtedy status młodocianego pracownika.

 

Rozdział II: CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§ 5

 

Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.

 

§ 6

 

1.     Sposób realizacji celów zawartych w Ustawie o systemie oświaty określa corocznie plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Zespołu.

2.     Wszystkie organy szkoły mogą składać pisemne wnioski do planu do dnia 31 maja każdego roku.

3.     Plan pracy opracowuje Dyrektor Zespołu wraz z wszystkimi osobami pełniącymi funkcje kierownicze w Zespole Szkół.

4.     Plan pracy zatwierdza Rada Pedagogiczna przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

 

§ 7

 

1.     Opiekę nad uczniami Zespołu Szkół sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia lekcyjne obowiązkowe, nadobowiązkowe i pozalekcyjne, zajęcia poza terenem szkoły /wycieczki, imprezy kulturalne itp./ oraz nauczyciele pełniący dyżury przedlekcyjne i podczas przerw zgodnie z obowiązującym planem dyżurów.

2.     W czasie pełnienia opieki w przypadkach wymienionych w § 7 punkt 1 nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie ucznia.

 

§ 8

 

1.     Dyrektor Zespołu powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli zwanemu dalej wychowawcą, wyznaczając jego zastępcę, który obejmuje obowiązki wychowawcy podczas nieobecności przekraczającej tydzień czasu.

2.     Zmiana wychowawcy może nastąpić tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

3.     Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski na pisemny i uzasadniony wniosek większości rodziców i uczniów danego oddziału mogą wystąpić do dyrektora szkoły o przydzielenie wychowawstwa innemu nauczycielowi.

 

Rozdział III: ORGANY ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§ 9

 

1.     Organami Zespołu Szkół są:

A/ Dyrektor Zespołu Szkół Nr 1 w Swarzędzu zwany dalej Dyrektorem Zespołu

B/ Rada Pedagogiczna

C/ Komitet Rodzicielski

D/ Samorząd Uczniowski

E/ Rada Szkoły / od chwili jej powołania /

Rada Pedagogiczna, Komitet Rodzicielski i Samorząd Uczniowski

działające w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Kostrzynie są organami

odrębnymi w swoich funkcjach dotyczących spraw uczniowskich.

2.     Dyrektor Zespołu powołany jest w drodze konkursu zgodnie z postanowieniem art. 36 Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. / Dz. U. Nr 95 z dnia 25.10.1991 r. /.

3.     W Zespole Szkół tworzy się stanowisko wicedyrektora d/s wychowawczych i wicedyrektora d/s dydaktycznych, których zadaniem jest wspomaganie dyrektora w kierowaniu Zespołem Szkół.

4.     W Zespole Szkół tworzy się stanowisko Kierownika Szkolenia Praktycznego, który wspomaga Dyrektora Zespołu w zakresie kontroli, nadzoru nad szkoleniem praktycznym w zakładach pracy szkolących uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej oraz praktykami zawodowymi uczniów i słuchaczy szkół średnich.

5.     Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej, Rady Szkoły i Komitetu Rodzicielskiego regulują odrębne regulaminy stanowiące załącznik do niniejszego statutu.

6.     Uczniów Zespołu Szkół reprezentuje Samorząd Uczniowski. Zasady jego funkcjonowania określa odrębny regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego statutu.

 

§ 10

 

Prawa i obowiązki Dyrektora Zespołu Szkół:

1.     Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą Zespołu Szkół oraz reprezentuje go na zewnątrz.

2.     Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli.

3.     Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.

4.     Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, zawiesza niezgodne z prawem uchwały Rady Pedagogicznej i przekazuje je do rozstrzygnięcia przez organ prowadzący szkołę.

5.     Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Zespołu Szkół oraz organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Zespołu Szkół.

6.     Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych:

A/ zapewnia na terenie Zespołu Szkół właściwe warunki bezpieczeństwa i higieny pracy

B/ przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej,

C/ ustala kalendarz organizacji roku szkolnego

D/ zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych oraz plan dyżurów nauczycieli

E/ opracowuje dla nauczycieli przydział prac stałych i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć pozalekcyjnych

F/ w uzasadnionych przypadkach zawiesza zajęcia lekcyjne za zgodą organu prowadzącego Zespół Szkół

G/ powołuje komisje egzaminacyjne oraz kwalifikacyjno- rekrutacyjne zgodnie z przepisami szczegółowymi

7.     Decyduje w sprawach dotyczących uczniów i słuchaczy:

A/ skreśla ucznia lub słuchacza z listy uczniów w przypadkach określonych w § 41 ustęp 2 Statutu na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej

B/ przyznaje nagrody i wymierza kary uczniom i słuchaczom zgodnie z ustaleniami zawartymi w statucie Zespołu Szkół

C/ wyraża zgodę na indywidualny tok nauczania uczniom uzdolnionym

D/ decyduje o przyznaniu nauczania indywidualnego dla uczniów chorych

E/ decyduje o przyjęciach uczniów do szkoły w trakcie trwania zajęć szkolnych

8.     Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole Szkół nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami w szczególności decyduje w sprawach:

A/ zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Zespołu Szkół

B/ przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom Zespołu Szkół

C/ występowania z wnioskami– po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej- w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Zespołu Szkół

D/ powierzania i odwoływania z funkcji kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej

9.     W wykonywaniu swoich zadań podejmuje wszelkie inne decyzje, które wynikają z przepisów szczegółowych uchwał rad pedagogicznych, wniosków Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego oraz innych sytuacji szczególnych.

 

§ 11

 

1.      Rady Pedagogiczne obu szkół wykonują zadania zgodnie z art. 52 Ustawy i są zobowiązane do zasięgania opinii Komitetu Rodzicielskiego i Samorządu Szkolnego w sprawach:

A/ projektu zmian w Statucie Zespołu Szkół

B/ projektu planu pracy szkoły

C/ organizacji zajęć pozalekcyjnych i realizacji przedmiotów nadobowiązkowych

 

§ 12

 

1.           Komitet Rodzicielski reprezentuje rodziców uczniów wszystkich szkół działających w ramach zespołu.

2.           Zasady tworzenia Komitetu Rodzicielskiego uchwala ogół rodziców.

3.           Kompetencje Komitetu Rodzicielskiego

A/ uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej za jej zgodą

B/ współudział we wszystkich uroczystościach i imprezach szkolnych

C/ występowanie do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły

D/ wspieranie działalności statutowej Zespołu Szkół poprzez gromadzenie Funduszy z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł

 

§ 13

 

1.           W Zespole Szkół działa Samorząd Uczniowski.

2.           Zasady funkcjonowania Samorządu określa odrębny regulamin

3.           Organy samorządów są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Zespołu Szkół.

4.           Uprawnienia Samorządu:

A/ występowanie do organów Zespołu Szkół z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły

B/ redagowanie i wydawanie gazetek szkolnych

C/ organizowanie działalności kulturalno – oświatowej, sportowej, rozrywkowej wśród uczniów w porozumieniu z opiekunem Samorządu Uczniowskiego i Dyrektorem Zespołu

D/ prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu

 

§ 14

 

Współdziałanie organów Zespołu Szkół.

1.           Organom Zespołu Szkół zapewnia się swobodę działania i prawo podejmowania suwerennych decyzji w ramach posiadanych kompetencji.

2.           Między organami Zespołu Szkół powinien istnieć stały przepływ informacji

odnośnie podjętych decyzji i uchwał oraz planowanych działań.

3.           Dyrektor Zespołu Szkół lub wyznaczony przez niego członek Rady Pedagogicznej uczestniczy z głosem doradczym w posiedzeniu Komitetu Rodzicielskiego, Samorządu Uczniowskiego.

4.           Przedstawiciele prezydium Komitetu Rodzicielskiego mogą za zgodą Rady Pedagogicznej uczestniczyć w jej posiedzeniach z głosem doradczym.

5.           Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego mogą za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej uczestniczyć w jej posiedzeniach dla zasięgnięcia opinii lub przedstawienia swoich problemów.

6.           Na podobnych zasadach przedstawiciele Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Samorządu Uczniowskiego.

7.           Spory pomiędzy organami Zespołu Szkół powinny być rozstrzygane w drodze porozumienia wzajemnego poszanowania stron.

8.           Decyzje, uchwały i wnioski poszczególnych organów Zespołu Szkół mogą być zawieszone przez Dyrektora Szkoły, o ile w sposób oczywisty naruszają ustalony porządek prawny, bądź też są sprzeczne z określonymi aktami prawnymi.

9.           Organ Zespołu Szkół może od decyzji Dyrektora zawieszającej jego uchwałę odwołać się do organu prowadzącego Zespół Szkół.

 

§ 15

 

1.            Dla wszystkich osób na stanowiskach kierowniczych tzn. wicedyrektorzy, kierownik szkolenia praktycznego i kierownik Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Kostrzynie Wlkp. dyrektor ustala przydział czynności, który podpisuje zainteresowany.

2.            Przydział czynności jest przechowywany w teczce osobowej.

 

§ 16

 

1.            W celu zapewnienia współdziałania rodziców i nauczycieli w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży Zespołu Szkół organizuje:

A/ w miesiącu wrześniu zebrania informacyjne dla rodziców klas pierwszych i maturalnych

B/ w październiku i kwietniu zebrania informacyjne dla rodziców wszystkich klas

C/ w styczniu wywiadówkę dla rodziców wszystkich klas po klasyfikacji za I semestr

D/ w ciągu roku spotkania indywidualne dla zainteresowanych rodziców z nauczycielami poszczególnych przedmiotów podczas dyżurów nauczycieli

E/ na wniosek dyrekcji, wychowawców, rodziców lub uczniów mogą być organizowane inne spotkania w celu omówienia ważnych problemów dotyczących szkoły i klasy

2.            W osiąganiu celów dydaktycznych, wychowawczych szkoła współpracuje z zakładami pracy i cechami rzemieślniczymi.

3.            Współpraca może przyjąć różne formy. Najczęstszymi są:

A/ wspólne rozmowy i narady

B/ udział w uroczystościach szkolnych i zakładowych

C/ organizowanie lekcji uczniów na terenie zakładu pracy

D/ świadczenie pomocy materialnej na rzecz szkoły

 

ROZDZIAŁ IV: ORGANIZACJA ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§ 17

 

1.         Uczniowie podzieleni są na klasy realizujące program nauczania zgodnie z obowiązującymi planami.

2.         Liczbę klas oraz nauczane zawody ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, uwzględniając zapotrzebowanie społeczne na poszczególne zawody.

3.         Liczba uczniów w klasie nie powinna przekraczać 32 osoby i nie powinna być mniejsza niż 18 osób.

4.         W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Zespołu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym szkołę może wyrazić zgodę na większą lub mniejsza liczbę uczniów w klasie.

 

§ 18

 

Podstawą organizacji nauczania w Zespole Szkół jest projekt organizacyjny Zespołu Szkół opracowany przez Dyrektora Zespołu na podstawie ramowego planu nauczania i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.

 

§ 19

 

1.         Obowiązkowe i nadobowiązkowe zajęcia dydaktyczne określa tygodniowy rozkład zajęć racjonalnie planujący pracę uczniów i nauczycieli.

2.         Szkoła pracuje w systemie klasowo– lekcyjnym.

3.         Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy między lekcjami trwają od 5 do 25 minut.Duża przerwa następuje po 3, 6, 9 godzinie lekcyjnej.

4.         Lekcje w Zespole Szkół trwają od 7.00 do 21.00. Uczeń nie może mieć w ciągu dnia więcej niż 8 godz.

 

§ 20

 

1.                 Oddział uczniów można podzielić na dwie grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa zgodnie z ramowymi planami nauczania z uwzględnieniem środków finansowych przyznanych przez organ prowadzący oraz możliwości lokalowych.

2.                 Zasady podziału:

A/ oddziały można dzielić na grupy na zajęciach wychowania fizycznego, rysunku zawodowego, techniki biurowej w przypadku realizowania tematów dotyczących obsługi środków technicznych, elementów informatyki oraz przedmiotów realizowanych w pracowni komputerowej, laboratorium techniczno– doświadczalnym, języków obcych, technologii informacyjnej

B/ zajęcia wychowania fizycznego powinny być prowadzone w grupach oddzielnie dla chłopców i dziewcząt, a w przypadku małych grup powinny być tworzone grupy między klasowe.

C/ nie powinno się stosować podziału na grupy w klasach liczących mniej niż 24 uczniów.

 

§ 21

 

1.         Niektóre zajęcia obowiązkowe oraz koła zainteresowań mogą być przeprowadzane poza systemem klasowo– lekcyjnym w formie wycieczek przedmiotowych i wyjazdów wielodniowych lub zajęć dydaktycznych w laboratoriach zakładowych i na uczelniach.

2.         Każdy oddział ma możliwość odbycia w roku szkolnym jednej wycieczki krajoznawczej trwającej do 5 dni.

3.         Na wszystkie wyjazdy lub wyjścia klasy poza teren szkoły nauczyciel powinien uzyskać zgodę Dyrektora Szkoły.

4.         Na życzenie rodziców szkoła może organizować kursy językowe, komputerowe lub inne opłacane przez zainteresowanych rodziców.

 

§ 22

 

Za zgodą Dyrektora Zespołu wyższe uczelnie kształcące nauczycieli, mogą zawierać z nauczycielami Zespołu Szkół umowy o odbywanie praktyk przez studentów lub organizować przedmiotowe szkoły ćwiczeń.

 

§ 23

 

Wszystkim uczniom i pracownikom szkoły w Swarzędzu zapewnia możliwość spożycia gorącego napoju lub ciepłego posiłku w stołówce prowadzonej przez ajenta na podstawie zawartej z nim umowy.

 

§ 24

 

1.         Dyrektor Zespołu Szkół zapewnia prawidłowe funkcjonowanie biblioteki szkolnej.

2.         Użytkownikami biblioteki szkolnej są uczniowie, słuchacze, nauczyciele, mistrzowie szkolący oraz inni pracownicy Zespołu Szkół.

3.         Pracownicy biblioteki zobowiązani są do gromadzenia zbiorów w oparciu o sugestie nauczycieli i uczniów.

4.         Godziny podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5.         Szczegółowe zasady organizacji pracy biblioteki określa zatwierdzony przez Radę Pedagogiczna regulamin pracy biblioteki.

 

§ 25

 

Uczniowie i słuchacze Zespołu Szkół mają obowiązek korzystania z szatni szkolnej przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć szkolnych oraz w czasie lekcji w obecności pracownika szkoły.

 

§ 26

 

Do realizacji celów statutowych Zespół Szkół posiada następujące pomieszczenia:

-    sale dydaktyczne

-    sale do pracy w grupach

-    pokój nauczycielski

-    gabinet dyrektora

-    gabinet wicedyrektorów

-    sekretariat

-    księgowość

-    gabinet lekarski

-    świetlicę

-    bibliotekę

-    kuchnię z magazynami

-    szatnię

-    kotłownię

-    pomieszczenia sprzątaczek

-    pomieszczenia konserwatora

-    wc dla uczniów i nauczycieli

-    pomieszczenia gospodarczo– magazynowe

 

ROZDZIAŁ V: PRACOWNICY ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§ 27

 

1.         W Zespole Szkół zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomiczno- administracyjnych i obsługi. Wszyscy oni są pracownikami Zespołu Szkół.

2.         Wyłączne prawo do zatrudnienia pracowników w Zespole Szkół posiada Dyrektor Zespołu.

3.         Zasady zatrudniania pracowników wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.

 

§ 28

 

1.         Nauczyciel realizuje pracę dydaktyczno– wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy.

2.         Proces dydaktyczny powinien przebiegać zgodnie z osiągnięciami współczesnej nauki przy pełnym osobistym zaangażowaniu nauczyciela.

 

§ 29

 

Nauczyciel ma obowiązek:

A.   otaczania indywidualna opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,

B.   dbania o bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów,

C.   dbania o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego zgodnie z najnowszymi dostępnymi osiągnięciami współczesnej nauki,

D.   życzliwego, podmiotowego traktowania uczniów i rodziców,

E.    udzielania uczniom pomocy w przypadku trudności w nauce, rozwijania zainteresowania ucznia nauczanym przedmiotem,

F.    dbania o powierzony jego opiece gabinet przedmiotowy, pomoce naukowe inny sprzęt stanowiący wyposażenie Zespołu Szkół,

G.  stałego wzbogacania gabinetu przedmiotowego,

H.   bezstronnego i obiektywnego oceniania uczniów,

I.  stałego doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia wiedzy merytorycznej,

J. współdziałania z Komitetem Rodzicielskim,

 

§ 30

 

1.     Obowiązki wychowawcy klasy:

A.   otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,

B.    współpracy z nauczycielami uczącymi w jego oddziale,

C.   uzgadniania z nimi i koordynacji działania wychowawczego,

D.   utrzymanie kontaktu z rodzicami, ustalenia potrzeb opiekuńczo– wychowawczych uczniów, informowania rodziców o problemach wychowawczych,

E.    współpraca z poradnią wychowawczo– zawodową, służbą zdrowia i innymi specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu trudności i potrzeb uczniów,

F.    organizowanie imprez kulturalnych, towarzyskich i turystycznych,

G.   wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy takich jak:

-         założenie i prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen

-         kontrola frekwencji uczniów

-         opracowywanie sprawozdań semestralnych i rocznych

-         wypisywanie świadectw, opinii i innych dokumentów.

2.     Do obowiązków wychowawcy klasowego należy informowanie rodziców uczniów, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących w danej klasie:

A/ o zagrożeniu roczną oceną niedostateczną z jednego lub kilku przedmiotów poprzez wysłanie pisma wg wzoru do rodziców lub prawnych opiekunów ucznia przez sekretariat szkoły

B/ o zagrożeniu semestralną oceną niedostateczną z jednego lub kilku przedmiotów w formie pisemnej w kontrolce ucznia, listownie lub w bezpośredniej rozmowie. Fakt i data takiej rozmowy powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym.

3.         Uprawnienia wychowawcy:

A/ współdecydować z samorządem klasy i rodzicami uczniów o programie działań wychowawczych obejmujących okres roku szkolnego

B/ ustalać oceny z zachowania dla wychowanków w porozumieniu z nauczycielami i samorządem klasowym

C/ wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych swoich wychowanków do kierownictwa szkoły, służby zdrowia, pedagoga, Komitetu Rodzicielskiego i innych organów szkoły

D/ ustalać treści i formy zajęć na godzinach wychowawczych

E/ wychowawca może w porozumieniu z samorządem klasowym i rodzicami ustanowić własne formy nagradzania i motywowania wychowanków

 

§ 31

 

1.          Nauczyciel odpowiada służbowo przed Dyrektorem Zespołu za wyniki dydaktyczno– wychowawcze w swoim przedmiocie, za powierzony mu sprzęt szkolny oraz zaniedbania, które spowodowały straty lub zniszczenia mienia szkolnego.

2.          Odpowiedzialność cywilna i karna nauczyciela obejmuje skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych oraz w czasie pełnienia dyżurów międzylekcyjnych.

 

§ 32

 

1.           Niezależnie od zawartych w statucie uregulowań, prawa i obowiązki nauczycieli regulują postanowienia „Karty Nauczyciela”.

2.           W poszukiwaniu i wykorzystywaniu innych możliwości metod i środków oddziaływania wychowawczego na uczniów nauczycieli i wychowawca ma prawo wykazywać samodzielność i inwencję.

 

§ 33

 

1.     Nauczyciele Zespołu Szkół tworzą następujące komisje i zespoły:

A/ komisja języka polskiego

B/ komisja języków obcych

C/ komisja przedmiotów matematyczno -fizycznych

D/ komisja przedmiotów ekonomicznych

E/ komisja przedmiotów zawodowych drzewnych i mechanicznych

F/ komisja socjalna

G/ komisja wychowawcza szkół średnich młodzieżowych

H/ komisja wychowania fizycznego

I/ komisja klas specjalnych (oligofrenologiczna)

J/ komisja przedmiotów społecznych

K/ komisja przedmiotów spożywczych, chemii i ochrony środowiska.

2.     Pracą komisji kieruje powołany przez Dyrektora Zespołu przewodniczący.

3.     Ogólne cele i zadania komisji reguluje Ramowy Statut Szkoły,coroczny plan pracy Zespołu Szkół i plan pracy komisji.

4.     Szczegółowy zakres pracy komisji socjalnej określa odrębny regulamin.

5.     Na wniosek Rady Pedagogicznej Dyrektor Zespołu może powoływać inne Komisje Rady Pedagogicznej w tym doraźne komisje problemowe.

 

§ 34

 

Prawa, obowiązki i kompetencje pracowników niepedagogicznych Zespołu Szkół określają przydziały czynności oraz inne uregulowania prawne.

 

 

ROZDZIAŁ VI: UCZNIOWIE ZESPOŁU SZKÓŁ

 

§ 35

 

1.     Do Zespołu Szkół mogą być przyjęci uczniowie bezpośrednio po ukończeniu szkoły podstawowej i gimnazjum nie później niż do ukończenia 17 roku życia.

2.     Zasady przyjęcia do szkoły określają odrębne przepisy.

3.     Zasady przyjęcia do Technikum dla Dorosłych:

A/ kandydaci składają dokumenty w terminie do dnia 20 sierpnia.

Prawo do składania dokumentów mają absolwenci Zasadniczej Szkoły Zawodowej w zawodach stolarz, tapicer i mechanik oraz pokrewne a także absolwenci szkół zawodowych, którzy udokumentują co najmniej trzyletni okres pracy w/w zawodach

B/ kwalifikacje przeprowadza powołana przez Dyrektora Zespołu komisja

C/ w przypadku większej ilości kandydatów niż miejsc w szkole Dyrektor Zespołu może zarządzić egzamin wstępny do szkoły z języka polskiego i matematyki

D/ o fakcie zarządzenia egzaminu dyrektor informuje kandydatów pisemnie na dwa tygodnie przed terminem egzaminu

 

§ 36

 

1.     Uczeń i słuchacz ma prawo do:

A/ właściwie organizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami pracy umysłowej

B/ opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy, do ochrony i poszanowania godności

C/ życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym

D/ swobody wyrażania myśli i przekonań, w tym także dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii–, jeżeli nie narusza tym dobra innych osób

E/ sprawiedliwej,obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce

F/ pomocy ze strony nauczyciela przedmiotu w przypadku uzasadnionych trudności w nauce

G/ korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki oraz sprzętu sportowego podczas zajęć szkolnych oraz poza zajęciami

H/ wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządowa oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Zespole Szkół

I/ korzystania z pomocy stypendialnej i socjalnej zgodnie z odrębnymi regulaminami

 

§ 37

 

1.     Ustala się następujące zasady kontroli postępów w nauce:

A.                          sprawdzian pisemny z poszczególnych przedmiotów powinien być zapowiedziany z tygodniowym wyprzedzeniem,

B.                           w tygodniu nie może być więcej niż 2 sprawdziany,

C.                          w ciągu jednego dnia może być tylko jeden sprawdzian pisemny,

D.                          ustalenia zawarte w pkt. a, b, c, nie dotyczą sprawdzianu przełożonego na prośbę uczniów,

E.                           najpóźniej w ciągu 14 dni uczeń powinien otrzymać sprawdzony i oceniony sprawdzian,

F.                           materiał egzekwowany w ramach odpowiedzi nie może przekraczać trzech ostatnich lekcji, na których był uczeń i podstawowych wiadomości z danego przedmiotu,

G.                          uczniowie opuszczający lekcje oraz Ci, którzy otrzymali oceny niedostateczne mają obowiązek uzupełniania zaległego materiału: możliwe najszybsze napisanie sprawdzianu, na którym uczeń był nieobecny, a w przypadku rozmyślnego uchylania się przez ucznia od sprawdzianu w przeciągu dwóch tygodni napisanie go również w czasie pozalekcyjnym,

H.                          uczeń o wybitnych uzdolnieniach osiągających celujące, bardzo dobre oceny może ubiegać o indywidualny tok nauki,

I.                              na okres świąt i ferii nie mogą być zadawane prace domowe.

 

§ 38

 

1.     Obowiązki uczniów i słuchaczy Zespołu Szkół:

A.   Przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie oraz regulaminie Zespołu Szkół,

B.    Uczyć się systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych,

C.   Systematycznie uczęszczać na zajęcia zgodnie z obowiązującym planem,

D.   Absencja powinna być wyjaśniona u wychowawcy w ciągu tygodnia po przyjściu ucznia do szkoły,

E.    Odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów zgodnie z zasadami kultury i współpracy społecznej,

F.    Chronić własne życie i zdrowie,

G.   Dbać o porządek oraz majątek Zespołu Szkół,

H.   Szanować poglądy innych w duchu tolerancji,

I.       Godnie reprezentować Zespół Szkół,

J.      Posiadać schludny i estetyczny wygląd i ubiór. Nie można posiadać przedmiotów stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia swojego i innych,

K.   W czasie uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych na terenie szkoły posiadać identyfikatory.

 

§ 39

 

1.     Ucznia i słuchacza można nagrodzić za:

A.   celujące i bardzo dobre wyniki w nauce,

B.    wysoką kulturę osobistą,

C.   wzorową frekwencje,

D.   aktywną pracę w organizacjach uczniowskich działających na terenie Zespołu Szkół,

E.    prace użyteczne wykonane na rzecz klasy lub szkoły,

F.    godne reprezentowanie Zespołu Szkół w zawodach, konkursach, olimpiadach,

G.   wysoki poziom przygotowania zawodowego,

H.   inne szczególne osiągnięcia.

 

§ 40

 

1.     Nagrody i wyróżnienia stosowane wobec uczniów Zespołu Szkół:

A.   Pochwała ucznia przez wychowawcę wobec uczniów i rodziców,

B.    Pochwała ucznia przez Dyrektora wobec społeczności szkolnej,

C.   Pisemna pochwała przez Dyrektora Szkoły do rodziców ucznia,

D.   Nagroda rzeczowa w dniu zakończenia roku szkolnego,

E.    Świadectwo z wyróżnieniem wg Regulaminu oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów,

F.    Wręczenia Brązowej Odznaki Szkoły za szczególne zasługi dla Zespołu Szkół,

G.   Wpis absolwenta do Złotej Księgi za wybitne osiągnięcia i nieprzeciętną osobowość.

 

§ 41

 

1.              Kary stosowane wobec uczniów:

A.   upomnienia,

B.    nagana,

C.   nagana wpisana do akt – odnotowana i dołączona przez wychowawcę do dokumentów ucznia,

D.   zawieszenie w prawach ucznia,

E.    przeniesienie do innej równoległej klasy,

F.    ostrzeżenie o wydaleniu ze szkoły,

G.   wydalenie ze szkoły.

2.              Kara stosowana w Ust. 1 pkt g może być wymierzona po wyczerpaniu innych rodzajów kar lub w przypadku szczególnie rażącego i zagrażającego zdrowiu i życiu zachowania.

3.              Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od otrzymanej kary do Dyrektora Zespołu w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

4.              Decyzja Dyrektora Zespołu rozpatrzona w trybie odwoławczym jest ostateczna.

5.              Każda decyzja o ukaraniu ucznia musi być podana do wiadomości rodziców lub opiekunów ucznia, przy czym kary zawarte w punktach c-g na piśmie.

6.              Kary zawarte w punktach d, e, f, g ust 1 wobec uczniów szkoły zawodowej będą podane do wiadomości zakładów pracy.

 

 

ROZDZIAŁ VII: POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 41

 

1.   Zespół Szkół ma prawo do posiadania własnego ceremoniału szkolnego oraz uroczystego obchodzenia święta szkoły.

2.   Ceremoniał Zespołu Szkół obejmuje:

-        Święto patrona szkoły

-        udział w obchodach Święta Stolarza Św. Józefa,

-        przygotowanie i organizowanie wystaw prac uczniowskich w I, II, III roku nauki oraz prac dyplomowych absolwentów technikum i liceum,

-        święto sportu,

-        uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,

-        nadawanie odznaki Zespołu Szkoły: brązowej, srebrnej lub złotej pracownikom Zespołu Szkół lub obywatelom zasłużonym dla Zespołu Szkół,

-        dyplomów uznania uczniom, pracownikom i obywatelom, zakładom pracy, szkolącym uczniów, mistrzom szkolącym,

-        udział w obchodach uroczystości państwowych, narodowych i lokalnych.

 

§ 43

 

3.   Zespół Szkół używa pieczęci:

 

 

 

 

1.     Szkoły wchodzące w skład Zespołu używają pieczęci:

 

         A.

 

 

 

 

                              B.

 

 

 

                              C.

 

 

 

 

                              D.

 

 

 

 

                              E.

 

 

                   

 

                             F.

     

 

 

                             G.

 

 

                             H.

 

 

 

                             I.

 

 

 

                             J.

 

 

 

                            K.

 

 

 

                                                                                                                                                      L.

 

 

 

 

                3. Świadectwa szkolne stemplowane są pieczęcią Zespołu Szkół Nr 1:

 

 

 

 

4. Inne dokumenty uczniowskie stemplowane są pieczęciami konkretnej szkoły wchodzącej w skład Zespołu Szkół Nr 1.

 

§ 44

 

Komórki administracyjne i finansowe prowadzą i przechowują najważniejszą dokumentacje Szkół zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 45

 

 

Podstawę prawną opracowania Statutu Zespołu Szkół Nr 1 stanowią:

A.   Ustawa z dnia 07 września 1992 r. o systemie oświaty / Dz. U. Nr 95, poz. 425 /,

B.    Zarządzanie Nr 14 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 czerwca 1992 / Dz. Urz. Nr 4, poz. 18 /,

C.   Zarządzanie Nr 37 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1992 r. / Dz. Urz. Nr 8, poz. 39 /,

D.   Ustawa karty nauczyciela.

 

§ 46

 

Statut niniejszy został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 22 listopada 2002 r.

 

§ 47

 

      Postanowienia Statutu wchodzą w życie z dniem podpisania.

 

§ 48

 

Zmiany i uzupełnienia Statutu mogą być wprowadzane zarządzeniem Dyrektora Zespołu Szkół po uprzednim ich przyjęciu uchwałą Rady Pedagogicznej.

Aneks do statutu Zespołu Szkół Nr 1w Swarzędzu

Ocenianie wewnątrz szkolne

 

1.      Zasady formułowania wymagań i przekazywania informacji o nich:

 

a)      każdy nauczyciel zobowiązany jest do przygotowania i sformułowania na piśmie, wymagań odnośnie wiedzy i umiejętności w zakresie nauczanego przedmiotu. Przygotowany zakres wymagani podlega konsultacji w ramach zespołu przedmiotowo – metodycznego lub konsultacji z nauczycielem doradcą metodycznym ( w razie braku odpowiedniego zespołu),

b)      każdy nauczyciel zobowiązany jest do opracowania sposobów sprawdzania osiągnięć szkolnych uczniów i słuchaczy. Wymagana jest różnorodność metod oceny ucznia i słuchacza. Przygotowywany zestaw metod podlega konsultacji jak wyżej,

c)      na pierwszych wrześniowych lekcjach określonego przedmiotu, nauczyciel jest zobowiązany do przedstawienia uczniom zarówno zakresu wymagań w ramach nauczanego przedmiotu jak i sposobów sprawdzania osiągnięć szkolnych uczniów. Na życzenia rodziców (prawnych opiekunów) uczniów, wyżej wymienione informacje powinny być im udostępnione.

 

2.      Klasyfikację uczniów i słuchaczy przeprowadza się dwa razy w roku, w semestrze zimowym trwającym do ferii zimowych i semestrze letnim kończącym się w dniu zakończenia zajęć dydaktycznym w danym roku szkolnym.

 

3.      O przewidywanej ocenie niedostatecznej, uczeń i jego rodzice(prawni opiekunowie) powinni zostać poinformowani nie później niż na dwa tygodnie przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. Obowiązuje forma pisemna zawiadomienia(wpis w tak zwanej kontrolce, w dzienniku lekcyjnym, list). O sposobie powiadomienia o zagrożeniach informuje wychowawca na pierwszym w roku szkolnym zebraniu z rodzicami.

 

4.      O przewidywanych pozostałych ocenach informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca na tydzień przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną poprzez dzienniczek ucznia lub tzw. kontrolkę.

 

5.      Ustala się klasyfikacyjne oceny semestralne w stopniach:

 

Celujący                                6

Bardzo dobry                        5

Ponad dobry                         4+

Dobry                                   4

Ponad dostateczny                 3+

Dostateczny                           3

Ponad dopuszczający            2+

Dopuszczający                      2

Niedostateczny                      1

 

Ocenom semestralnym odpowiadają następujące oceny końcowo-roczne:

 

6                      -                 6

5                      -                 5

4+                    -                 4

4                      -                 4

3+                    -                 3

3                      -                 3

2+                    -                 2

2                      -                 2

1                      -                 1

 

6.      Ustala się następujące wymagania przy ustalaniu ocen:

 

·                    Ocenę celującą otrzymuje uczeń 92 i słuchacz, który opanował zakres umiejętności i wiadomości znacznie wykraczający ponad program nauczania, samodzielnie i oryginalnie rozwiązuje zadania i problemy.

·                    Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował zakres umiejętności i wiadomości zgodnie z programem nauczania, analitycznie podchodzi do problemów, które sam oddzielnie rozwiązuje.

·                    Ocenę ponad dobrą otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował zakres umiejętności i wiadomości w prawie pełnym zakresie nauczania.

·                    Ocenę dobrą otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował zakres umiejętności i wiadomości zgodnie z programem nauczania, z niewielkimi brakami, które jest w stanie samodzielnie uzupełnić.

·                    Ocenę ponad dostateczną otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował umiejętności i wiadomości na poziomie ponadprzeciętnym.

·                    Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował umiejętności i wiadomości na poziomie przeciętnym, rozwiązuje typowe zadania i problemy.

·                    Ocenę ponad dopuszczającą otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował umiejętności i wiadomości poniżej przeciętnego poziomu, samodzielnie rozwiązuje najprostsze zadania i problemy.

·                    Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń i słuchacz, który opanował umiejętności i wiadomości na poziomie poniżej przeciętnej, rozwiązuje typowe problemy i zadania z pomocą nauczyciela.

·                    Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń i słuchacz, który posiada umiejętności i wiadomości poniżej poziomu minimum programowego, nie jest w stanie samodzielnie wykonywać najprostszych zadań, nawet z pomocą nauczyciela.

 

7.      Jeżeli tryb wystawiania oceny narusza zasady ustalone w pkt 1, 3 i 4 uczeń i słuchacz lub jego rodzice mają on prawo odwołać się od niej do dyrektora szkoły, w formie pisemnej(z wyczerpującym uzasadnieniem), nie później jednak niż cztery dni przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej. Po rozpatrzeniu zasadności odwołania – dyrektor podejmuje decyzję o przeprowadzeniu ewentualnego egzaminu weryfikacyjnego, nie później niż dwa dni przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Tryb i dokumentowanie w/w egzaminu jest analogiczny do egzaminu klasyfikacyjnego.

 

8.      Na prośbę ucznia niesklasyfikowanego lub jego rodziców (prawnych opiekunów) z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny tylko w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych ważnymi względami losowymi bądź społecznymi, tylko jeden raz w trakcie nauki ucznia w tej szkole.

 

9.      Ustala się następujące zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego:

 

a.                              egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu

b.                              pytania (ćwiczenia) ustala egzaminator dostosowując ich stopień trudności do wymagań programowych

c.                              termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami

d.                              na podstawie przeprowadzonego egzaminu egzaminator w porozumieniu z nauczycielem uczestniczącym w egzaminie ustala ocenę

e.                              od oceny niedostatecznej ustalonej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) oraz słuchacz mogą odwołać się z przyczyn formalnych w terminie trzech dni od daty egzaminu do dyrektora szkoły, który po stwierdzeniu zasadności odwołania może powołać komisję do powtórnego przeprowadzenia egzaminu

f.                                w przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia i słuchacza na egzaminie klasyfikacyjnym dyrektor szkoły wyznacza nowy egzamin

g.                              dokumentacja egzaminu klasyfikacyjnego obejmuje:

·                    wniosek ucznia lub jego rodziców oraz słuchacza o przeprowadzenie egzaminu

·                    protokół z egzaminu z dołączoną pracą pisemną ucznia i słuchacza

 

10.  Ustala się następujące zasady przyznawania uczniom świadectw z wyróżnieniami:

 

a.                              dla uczniów klas średnich średnia ocen wynosi, co najmniej 4,75 oraz sprawowanie co najmniej dobre

b.                              dla uczniów klas zawodowych średnia ocen wynosi 4,5 oraz sprawowanie co najmniej dobre

 

11.  Ustala się następujące kryteria i zasady wystawiania ocen z zachowania:

 

Kryteria

Przestrzeganie statutu szkoły

Kultura osobista

Frekwencje

Praca dla dobra szkoły

Pracowitość

Wzorowe

Przestrzeganie wszystkich punktów statutu szkoły bez zastrzeżeń

Kultura słowna bez zastrzeżeń, brak nałogów, pozytywny wpływ na zachowanie innych

Bardzo dobra, brak godzin nieusprawiedliwionych

Praca w samorządzie szkolnym, udział w rozgrywkach, wystawach prac, działalność dla dobra szkoły i środowiska

Udział w konkursach, pracach organizacji szkolnych i kół zainteresowań, systematyczność

Dobre

Sporadyczne uchybienie w przestrzeganiu statutu, nie narażające szkoły i kolegów na straty

Duża kultura słowa, nie ulega złym wpływom otoczenia

15 godzin nieusprawiedliwionych

Właściwie wypełniane obowiązki ucznia, wyróżnia się w jakieś działalności

Działalność pozalekcyjna, dbanie o dobre wyniki w nauce nawet przy braku zdolności

Poprawne

Nie liczne łamanie postanowień statutu, narażające na straty moralne i materialne

Drobne uchybienia we współżyciu z otoczeniem, kultura słowa czasami zła

25 godzin nieusprawiedliwionych

Wypełnianie obowiązków ucznia z uchybieniami, sporadyczna działalność na rzecz szkoły

Słabe zaangażowanie w pracę, brak systematyczności

Nieodpowiednie

Częste łamanie postanowień statutu szkoły narażające szkołę i kolegów na straty materialne i moralne

Brak kultury słowa, agresywne zachowanie, niszczenie mienia szkoły

Powyżej 25 godzin nieusprawiedliwionych

Nie wykonuje obowiązków ucznia, całkowity brak zaangażowania

Lekceważenie obowiązków szkolnych, niepodejmowanie żadnej działalności poza lekcyjnej

 

 

1.      Przy ocenie ucznia powinny być brane pod uwagę wszystkie kryteria zawarte w tabeli.

2.      Na szczególną uwagę zasługuje praca ucznia włożona w realizację zamierzeń, efekty są zależne od jego możliwości psychicznych, fizycznych oraz od jego środowiska.

3.      Pod uwagę przy ocenie należy brać systematyczność ucznia w dążeniu do rozwijania swojej osobowości.

4.      Oceny z przedmiotów nie powinny mieć bezpośredniego wpływu na ocenę ze sprawowania.

5.      Przed wystawieniem oceny wychowawca powinien skonsultować swoją opinię z innymi nauczycielami oraz uczniami z klasy.

6.      Jeżeli uczeń opuścił i nie usprawiedliwił:

·        do 40 godzin – otrzymuje upomnienie:

·        do 60 godzin – otrzymuje naganę:

·        do 80 godzin – otrzymuje ostrzeżenie o wydalenie ze szkoły.